رکن سوم جریان سوم شهروندی

گروه های خود یاری سومین رکن جریان سوم شهروندی

رکن سوم جریان سوم شهروندی

✅جریان سوم شهروندی، جریانی فکری و فرهنگی مدنی است که در موازات دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب بصورت غیر متمرکز، غیر انتفاعی ،داوطلبانه، مشارکتی و خودگران با عضویت شهروندان پویا در ارکان سه گانه آن در سطح جامعه فعالیت می نماید ،سومین رکن این جریان گروه های خودیاری هستند که در نتیجه ارتقاء حقوق شهروندی در جوامع پدیدار شدند.

✅گروه‌های خودیاری عبارت‌اند از گروه‌های باز، خودگردان و کوچکی که شهروندان با داشتن وضعیت مشابه برای تحقق منافع و اهداف مشترک یا رویارویی با مخاطر جمعی گردهم می آیند ، به فواصل منظمی یکدیگر را ملاقات می‌کنند و فعالیت اصلی آن‌ها کمک دوجانبه است در این گروه ها معمولا سلسله مراتبی وجود ندارد و اعضا بصورت مشارکتی فعالیت می نمایند .
گروه های خود یاری سومین رکن جریان سوم شهروندی
گروه های خود یاری سومین رکن جریان سوم شهروندی
✅اعضای گروه های خودیاری شناورند و ممکن برای مدتی کوتاه یا بلند در گردهمایی گروه خودیاری شرکت نمایند. این گروه ها با کمک مالی یا هدایایی اعضای آنها فعال می باشند و از درآمدهای ثابتی برخوردار نیستند ، در این گروه ها آرمان های اخلاقی حاکمیت دارد. ✅ بالطبع حق تشکیل گروه های خودیاری همچون دیگر حقوق شهروندی به هیچ وجه پذیرفته نشده بود و نخستین گروه های خودیاری همچون اتحادیه های کارگری با واکنشهای خصمانه دولتها مواجه گردید و در نتیجه مبارزات زیاد و پس اعطای حقوق اجتماعی حق تشکیل گروه های خودیاری بعنوان یکی از حقوق شهروندی پذیرفته شد .     ✅از مهمترین ویژگیهای گروه های خودیاری سهیم شدن اعضا در ارائه اطلاعات و تجربیات شخصی با دیگر اعضای گروه است و ویژگی دیگر این گروه ها کار در طرح های معین می باشد که بموجب آن اعضا برای رسیدن به هدفها و آرمان خود بصورت تعاونی فعالیت می نمایند . ✅ جریان سوم شهروندی مهمترین هدف از تشکیل گروه های خودیاری را در این می داند که شهروندان ،خودشان زمام امور را بدست بگیرند و به خودشان و هم نوع خویش یاری برسانند و منتظر برنامه ریزهای سازمان های رسمی برای حل مشکلات انسانها نباشند . حق تأسیس گروه های خودیاری از مهم ترین حقوق شهروندی در حوزه همیاری به شهروندان است. مسعد سلیتی وکیل پایه یک دادگستری
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To use reCAPTCHA you must get an API key from https://www.google.com/recaptcha/admin/create