رکن دوم جریان سوم شهروندی

نهاد شورایاری رکن دوم جریان سوم شهروندی

رکن دوم جریان سوم شهروندی

نهاد شورایاری یکی دیگر از ارکان جریان سوم شهروندی است که شهروندان پویا با عضویت در این نهاد در پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی ،فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با توجه به مقتضیات محلی در حوزه مدیریت شهری فعالیت می نمایند.

✅شورایاری در جریان سوم شهروندی نهادی غیر دولتی ،غیر متمرکز ، غیر سیاسی، داوطلبانه، مشارکتی و خود گردان است که اعضای آن توسط شهروندان محله انتخاب و به‌صورت داوطلبانه فعالیت می نمایند تا بعنوان شهروندانی پویا رابط بین اهالی محله و مدیران شهری عمل نمایند و مردمی ترین نهاد را تشکیل می دهند. انتخاب اعضای آن برای مدت معین می تواند یک نوع تمرین مردم سالاری و تقویت فرهنگ مشارکت ومسئوليت پذیری شهروندی را بوجود می آورد.

✅ جریان سوم شهروندی در پی همگانی بودن مشارکت در ساختار مدیریت شهری است که با تاسیس نهاد شورایاری ها بیشترین شمار ممکن از شهروندان باید در امور عمومی و حوزه مدیریت شهری مشارکت می نمایند. نظر به اینکه در هر محل خواسته ها، منافع، امکانات، فرصت ها و مشکلات در حوزه های اجتماعی ،اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی متفاوت است و باید با توجه به امکانات و مقتضیات محلی توسط اعضای شوراهای اسلامی برنامه ریزی برای پیشبرد آنها انجام گیرد ،اما با عنايت به حجم عظيم و گستردگی شهرها، وجود محلات با امکانات و فرصتها و مشکلات متفاوت ،مسائل مختلف شهري در ابعاد كمي و كيفي در شهرها ،نیاز به آگاهی از امور شهری و برنامه ریزی برای حل مشكلات ، بهبود فضا و محیط و تحقق مطالبات شهروندان در حوزه مدیریت شهری مستلزم تمركززدايي و بهره‌گيري از نظرات و ديدگاههاي آحاد شهروندان و مشاركت واقعي, پايدار, دائمي و نهادينه آنها و همچنین لزوم ادامه سیر واگذاری قدرت در حوزه مدیریت شهری به شهروندان وتحقق بیشتر مشارکت همگانی شهروندان است که با تاسیس انجمن های شورایاری (شورای محلات ) محقق می گردد.

✅جریان سوم شهروندی هدف از تشکیل شورا یاری ها را شكل‌گيري شبكه گسترده‌اي از روابط اجتماعي و فرهنگي، ايجاد همدلي و اعتماد، افزایش مسئوليت پذیری شهروندی، ايجاد فضای مشاركت فعال تشكيل و بهره گیری از تجربه و تخصص شهروندان هر محله در اداره امور شهر و همان محله و برقراری ارتباط بین مردم و مسئولین و در نهایت واگذاری اداره امور محلات به خود شهروندان می داند. تثبیت پایه های اصل مهم مردم سالاری،جلوگیری از ایجاد فاصله بین مدیران شهری و شهروندان و تقویت ثبات در کشور و حرکت سریع‌تر به سوی رشد و توسعه از دیگر اهداف مهم تشکیل شورایاری‌هاست.

مسعد سلیتی
وکیل پایه یک دادگستری

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To use reCAPTCHA you must get an API key from https://www.google.com/recaptcha/admin/create