نظارت همگانی

جریان سوم شهروندی و نظارت همگانی

نظارت همگانی

جریان سوم شهروندی و نظارت همگانی

 

🔵جریان سوم شهروندی‌‌، جریان فکری‌‌، فرهنگی‌‌، مدنی است که با محوریت شهروند و براساس حقوق بشر و شهروندی ومسئولیت پذیری شهروندان بنیانگذاری شده و دارای تعریف‌‌‌، اهداف‌‌، اصول‌‌، ارکان و دیدگاه‌های که بر مبنای اصول و ارزش‌های حقوق بشر و شهروندی است . این جریان دارای اصولی است که قواعد و هنجارها و ارزش های حاکم بر جریان سوم شهروندی هستند ، اصل نظارت همگانی شهروندان ایرانی بر مقامات ، مسئولین و نهادهای عمومی و دولتی یکی از اصول هجده گانه جریان سوم شهروندی است.

🔵جریان سوم شهروندی موثرترین و کارآمدترین ابزار نظارتی و کشف و کاهش فساد در جامعه را وارد کردن شهروندان در فرایند نظارت می داند.این جریان نظارت همگانی شهروندان یا همان امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین مسئوليت ها و حقوق شهروندی می شناسد كه با توجه به اصل هشتم قانون اساسی نظارت عمومی یا همان امربه معروف و نهی از منکر را وظیفه و تکلیف همه شهروندان در قبال یکدیگر و نسبت به دولت دانسته است.

جریان سوم شهروندی و نظارت همگانی
جریان سوم شهروندی و نظارت همگانی

🔵جریان سوم شهروندی نظارت همگانی شهروندان بر دولت برای پیشگیری از وقوع جرم، جلوگیری از تضیع اموال عمومی و منابع طبیعی ،حفظ محیط زیست ،ارتقاء سلامت اداری ،جلوگیری از انحراف دولتمردان ، مسئولین و نمایندگان ملت می داند تا برخلاف قوانین و مقررات و خواسته ها و مطالبات شهروندان رفتار نكنند واز قدرت سوء استفاده ننمایند .

🔵جریان سوم شهروندی نظارت همگانی شهروندان را ضامن بقاء و ثبات یک نظام می داند نظارتی که توسط شهروندان پویا مسئولیت پذیر  از طریق انتخابات، مطبوعات، تأسیس نهادهای مردم نهاد ،محاکم دادگستری ، سازمان قضایی نیروهای مسلح ، هیئت های حل اختلاف کار، کمیسیون اصل 90، سازمان بازرسی کشور ، دیوان محاسبات ، دادسرا و دادگاه انتظامی قضات ، دیوان عدالت اداری و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با توجه به نوع تخلف اعمال نمود.یکی از مهمترین مراکز دولتی نظارت همگانی دفتر توسعه نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور است.

🔵جریان سوم شهروندی نظارت همگانی را به معنای مشارکت همه شهروندان در امر مبارزه با فساد می داند تا با تصویب قوانینی که ازگزارش دهندگان تخلف حمایت و مورد تشویق قرار گیرند تصویب این قوانین در امر مبارزه با فساد و کاهش تخلفات بسیار تأثیر گذار بوده است.

مسعد سلیتی

وکیل پایه یک دادگستری

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To use reCAPTCHA you must get an API key from https://www.google.com/recaptcha/admin/create