دسته‌بندی نشدهدیدگاه های جریان سوم شهروندی

نه به خشونت

نه به خشونت

بمناسبت سالروز تولد ماهاتما گاندی رهبر نه به خشونت مجمع عمومی سازمان ملل دوم اکتبر را به عنوان روز بین المللی عدم خشونت نام گذاری نمود و از تمام اعضا خواست تا این روز را به نحوی شایسته گرامی داشته و پیام عدم خشونت را از طریق آگاهی عمومی و سیستم آموزشی منتشر کنند.

جهان هر سال روز جهانی بدون خشونت را برای یادآوری اهمیت توسل به راه حل های مسالمت آمیز در حل منازعات و مبارزه با خشونت در همه اشکال آن گرامی می دارد. این روز جهانی فرصتی برای انتشار پیام عدم خشونت و تاکید بر “اهمیت جهانی اصل عدم خشونت” و تمایل “به تأمین فرهنگ صلح ، تحمل ، تفاهم و عدم خشونت” می باشد.

نه به خشونت میراث ماندگار گاندی به عنوان روشی برای اعتراض به قوانین ،سیاستها وتصمیمات دولت های که از نظر منتقدان بی توجه به حقوق بشر و شهروندی و آزادی ها یاغیر دموکراتیک یا ناعادلانه است که این روش در جنبش ضد نژادپرستی در آفریقای جنوبی، جنبش حقوق مدنی آمریکا و جنبش‌های صلح طلب در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

نه به خشونت
نه به خشونت

نه به خشونت ،روش کنشگری مدنی مسالمت آمیز ،خشونت پرهیز ، آگاهانه ،ارادی ،معنادار و هدفمندی که مورد توجه کنشگران برای تغییر وضعیت موجود با ده ها شیوه عملی در سطح جهان در حال اجرا است که برگرفته از الگوی موفق این رهبر برابری خواه در دستیابی به اهداف می باشد.

امروزه راهکارهای نه به خشونت متنوع و کاربردی هستند که بنا به شرایط و اوضاع واحوال موجود مورد استفاده کنشگران تغییرخواه قرار می گیرد از سکوت ، اعتصابات صنفی ، اعتراض مدنی ،تجمع مدنی ، تحصن مدنی ، تظاهرات و راهپیمایی ،عدم استقبال از مسئولان ،تحریم کالاها ، سخنرانی های عمومی تا کنشگری در فضای مجازی به شیوه های جمع آوری امضاء ،هشتگ در شبکه های اجتماعی ،توئیت ،ريتوييت ، کامنت ،لایک و پروفایل هماهنگ را شامل می شود.

کنشگران خشونت پرهیز همواره با بی‌اعتنایی به قوانین و عدم حمایت از سیاست های حکومتی در حوزه داخلی و خارجی سعی در تضعیف قابلیت اجرای قانون که یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت هر حکومتی است می‌شود.

یک اصول اساسی نه به خشونت این است که قدرت حاکم بر اساس موافقت مردم شکل می گیرد بنابراین کنشگران خشونت پرهیز این قدرت را، از طریق حذف این موافقت با همکاری جمعی، متزلزل می کند.

کنشگری نه به خشونت روشی است که به وسیله آن کنشگران که انفعال و تسلیم را نپذیرفته و کنشگری را ضروری می دانند ، می توانند کنشگری مدنی بدون خشونت خود را با انتخاب یکی از ده ها روش آن انجام دهند.

مسعد سلیتی
حقوقدان و وكيل پایه یک دادگستری

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To use reCAPTCHA you must get an API key from https://www.google.com/recaptcha/admin/create