مسئولیت شهروندان ایرانی در جریان سوم شهروندی

جريان سوم شهروندی و شهروندان مسئوليت پذیر

جريان سوم شهروندی و شهروندان مسئوليت پذیر

جريان سوم شهروندی و شهروندان مسئوليت پذیر

 

جریان سوم شهروندی که محوریت شهروند را مورد توجه قرار می دهد پرورش شهروندان مسئوليت پذیر را از اهم اهداف خود می داند.شهروندان مسئوليت پذیر از ویژگی ها و خصوصیاتی برخودار هستند که با واسطه این اوصاف جریان سوم شهروندی رشد و توسعه جامعه‌ را منوط به وجود و پرورش آنها می داند. این شهروندان با توجه به حس مسئولیت پذیری که نسبت به خود، جامعه و محیط پیرامونی دارند مطالبه گر و پاسخ‌گو می باشند که با توجه این خصایص قابل اعتمادتر بوده و جامعه نیز مسئولیت‌های مهمتری را به آنها واگذار می‌ کند.

جريان سوم شهروندی و شهروندان مسئوليت پذیر
جريان سوم شهروندی و شهروندان مسئوليت پذیر

 

 

 

جریان سوم شهروندی این شهروندان مسئوليت پذیر را از مهمترین عوامل پویایی جامعه و ترقی و توسعه آن می داند. جریان سوم شهروندی همکاری و همیاری دیگر شهروندان جامعه را بعنوان یک عامل برونی در رشد درونی حس مسئوليت پذیری دیگر شهروندان مهم می داند.

جریان سوم شهروندی با توجه به محدوده فعالیت شهروندان مسئوليت پذیر آنها را در دو نوع شهروندان پویا و شهروندان توسعه یافته می داند شهروندان پویا شهروندان مسئوليت پذیری که با اعتقاد به اصول حقوق شهروندی و جریان سوم شهروندی در قالب سازمان های مردم نهاد ،شورایاری ها و گروه های خودیاری برای بهبود وضعیت عمومی در سطح جامعه فعالیت های داوطلبانه می نمایند اما شهروندان توسعه یافته شهروندانی می باشند که در حالت شخصی و اداری اصول حقوق شهروندی و جریان سوم شهروندی ،آزادی اندیشه ،خلاقیت، تخصص گرایی، قانونمداری ،رعایت حقوق شهروندان ،کارافرینی ،تلاش برای رتقای زندگی و بهبود آن را بعنوان یک فرهنگ و راه و روش زندگی و مدیریتی مورد توجه قرار می دهند.

مسعد سلیتی
وکیل پایه یک دادگستری

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To use reCAPTCHA you must get an API key from https://www.google.com/recaptcha/admin/create